Aljabar ditemukan pertama kali oleh Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa al-Khwarizmi. Aljabar
berasal dari Bahasa Arab "al-jabr"
yang berarti "pertemuan", "hubungan" atau "penyelesaian"
adalah cabang matematika yang dapat dicirikan sebagai
generalisasi dari bidang aritmatika. Aljabar juga merupakan nama
sebuah struktur aljabar abstrak, yaitu aljabar dalam sebuah bidang.
Al-Khawarizmi memperkenalkan
beberapa simbol yang sistematik terutama angka sifar. Jadual al-Khawarizmi dan
Habasy al-Habib turut membantu mempercepatkan sistem angka India ini terkenal
di dunia. Mulai awal abad ke 5H/11M didapati penggunaan sistem angka baru
secara meluas dalam penulisan sarjana-sarjana Islam. Karya beliau dalam bidang
matematik yang terkenal ialah al-Kitab al- Mukhtasar fi Hisab al-Jabr
waal-Muqabalah telah diterjemahkan ke bahasa Latin dan digunakan hingga abad ke
10H/16M dan jadikan asas yang digunakan di Universiti di Barat. Aljabar
merupakan nadi ilmu hisab, dunia mengenal sistem nomor yang ada sekarang
menerusi buku karya al- Khawarizmi yang diterjemahkan ke dalam bahsa Latin pada
tahun 1120 bertajuk De Numero Indorum.
Persaudaraan Pythagoras yang banyak
berjasa dalam mengembang dan memajukan ilmu sains khususnya sains matematik,
merupakan sebuah pertubuhan kerohania, akademik dan saintefik dengan
kecenderungan yang kuat terhadap falsafah. Tokoh matematik seperti Fibonci,
Master Jacob dan Leonardo telah terpengaruh dan menceduk teori matematik
al-Khawarizmi dalam kajian mereka. Beliau telah membentuk satu kaedah untuk
sebarang persamaan. Kaedahnya hisab al-khatayan telah diterjemahkan ke bahasa
Latin oleh Gerard of Cremona seterusnya di terjemah ke Bahasa Inggeris. Angka
juga dikenali sebagai algorismus dan logaritma sempena nama al-Khawarizmi
Orang2 pada zaman lampau tidak mengenali angka atau lambang algebra. Walau
bagaimanapun, mereka di katakana mengetahui berapa cara menyelesaikan masalah
yang belum terbentuk sebagai kaedah yang jelas. Antara yang di sebut
termasuklah (A+B)"=A"+2AB+B" Orang-orang Mesir juga mengetahui
kira-kira seperti ini. Contoh X"+Y" = 100 Hasilnya y = 3/4x dan x =
8, y = 6 Kiraan inilah kemudiannya menjadi asas sejarah bagi teori Pythagoras,
yaitu : A"=B"+C" .
Tulisan-tulisan tentang algebra pada
kalangan bangsa Mesir boleh didapati daripada tulisan-tulisan ahmasu pada daun
bardi. Menjadi asas pada pengembangan kaedah-kaedah algebra di India, dunia
arab dan kemudiannya di Eropah pada zaman baru sekarang. Algebra ini tidak pula
muncul sebagai suatu ilmu yang tertusun kecuali sesudah ia di terima oleh
orangorang Arab. Pengasas ilmu algebra ialah Muhammad ibn Musa al-Khawarizmi.
Al- Gabr- wa al- Muqabalah telah menghuraikan tengtang ilmu tersebut sebagai
satu cara menyelesaikan masalah yang di dalamnya terdapat bilangan yang tidak
diketahui. Sementara al-Muqabalah pula ialah penyatuan sebutan-sebutan
tersebut, misalnya dalam persamaan yang berikut: X" * X = 3X + 5 Oleh itu
,"algebra"nya ialah : X" =3X + X + 5, sementara :
"al-Muqabah" pula : X" =4X + 5 Oleh sebab itulah nama algebra
dikatakan berasal dari perkataan Arab. Sebutan inilah kemudiannya di pindahkan
dalam bahasa Inggris, German dan Perancis.
Keulungan al-Khawarizmi disebabkan
beliau mencipta persamaan menyeluruh asas kepada persamaan kuadratik. Contohnya
: X" + 21 + 10X. Keulungan beliau ketara karena selama lebih kurang tiga
kurung setelah beliau meninggal. Algebra tidak banyak berubah dari apa yang
diasaskan beliau. Abu Kamil Syuja' ibn Aslam yang hidup sezaman dengan
al-Khawarizmi, telah menulis buku Kamal al-jabr wa Tamamuha wa al-Ziyadatul fi
Usulihi. Dalam buku tersebut beliau menguraikan beberapa pekara yang agak rumit
dalam buku al-Khawarizmi. Kemudian muncul pula seorang tokoh bernama Abu
al-Wafa al-Buzjani. Beliau telah mengulas buku Diophante tentang ilmu hisab dan
buku al-jabr wa al-Waqabalah oleh al- Khawarizmi dan juga telah menyatukan
aliran India dengan aliran Yunani. Al- Karkhi pun berminat, sementara Umar
al-Khayam pula meskipun lebih terkenal sebagai penyair namun beliau juga turut
dianggap pakar dalam algebra.
Kitab yg ditulis oleh Al-Khawarizmi yang memuat tentang perhitungan aljabar
Sumber:
Al-Khawarizmi
memperkenalkan beberapa simbol yang sistematik terutama angka sifar.
Jadual al-Khawarizmi dan Habasy al-Habib turut membantu mempercepatkan
sistem angka India ini terkenal di dunia. Mulai awal abad ke 5H/11M
didapati penggunaan sistem angka baru secara meluas dalam penulisan
sarjana-sarjana Islam. Karya beliau dalam bidang matematik yang terkenal
ialah al-Kitab al- Mukhtasar fi Hisab al-Jabr waal-Muqabalah telah
diterjemahkan ke
bahasa Latin dan digunakan hingga abad ke 10H/16M dan jadikan asas yang
digunakan di Universiti di Barat. Aljabar merupakan nadi ilmu hisab,
dunia mengenal sistem nomor yang ada sekarang menerusi buku karya al-
Khawarizmi yang diterjemahkan ke dalam bahsa Latin pada tahun 1120
bertajuk De Numero Indorum.
Persaudaraan Pythagoras yang banyak berjasa dalam mengembang dan
memajukan ilmu sains khususnya sains matematik, merupakan sebuah
pertubuhan kerohania, akademik dan saintefik dengan kecenderungan yang
kuat terhadap falsafah. Tokoh matematik seperti Fibonci, Master Jacob
dan Leonardo telah terpengaruh dan menceduk teori matematik
al-Khawarizmi dalam kajian mereka. Beliau telah membentuk satu kaedah
untuk sebarang persamaan. Kaedahnya hisab al-khatayan telah
diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Gerard of Cremona seterusnya di
terjemah ke Bahasa Inggeris. Angka juga dikenali sebagai algorismus dan
logaritma sempena nama al-Khawarizmi
Orang2 pada zaman lampau tidak mengenali angka atau lambang algebra.
Walau bagaimanapun, mereka di katakana mengetahui berapa cara
menyelesaikan masalah yang belum terbentuk sebagai kaedah yang jelas.
Antara yang di sebut termasuklah (A+B)"=A"+2AB+B" Orang-orang Mesir juga
mengetahui kira-kira seperti ini. Contoh X"+Y" = 100 Hasilnya y = 3/4x
dan x = 8, y = 6 Kiraan inilah kemudiannya menjadi asas sejarah bagi
teori Pythagoras, iaitu : A"=B"+C"
Maklumat-maklumat tentang algebra pada kalangan bangsa Mesir boleh
didapati daripada tulisan-tulisan ahmasu pada daun bardi. Menjadi asas
pada pengembangan kaedah-kaedah algebra di India, dunia arab dan
kemudiannya di Eropah pada zaman baru sekarang. Algebra ini tidak pula
muncul sebagai suatu ilmu yang tertusun kecuali sesudah ia di terima
oleh orangorang Arab. Pengasas ilmu algebra ialah Muhammad ibn Musa
al-Khawarizmi. Al- Gabr- wa al- Muqabalah telah menghuraikan tengtang
ilmu tersebut sebagai satu cara menyelesaikan masalah yang di dalamnya
terdapat bilangan yang tidak diketahui. Sementara al-Muqabalah pula
ialah penyatuan sebutan-sebutan tersebut, misalnya dalam persamaan yang
berikut: X" * X = 3X + 5 Oleh itu ,"algebra"nya ialah : X" =3X + X + 5,
sementara : "al-Muqabah" pula : X" =4X + 5 Oleh sebab itulah nama
algebra dikatakan berasal dari perkataan Arab. Sebutan inilah
kemudiannya di pindahkan dalam bahasa Inggris, German dan Perancis.
Keulungan al-Khawarizmi disebabkan beliau mencipta persamaan menyeluruh
asas kepada persamaan kuadratik. Contohnya : X" + 21 + 10X. Keulungan
beliau ketara karena selama lebih kurang tiga kurung selepas beliau
meninggal. Algebra tidak banyak berubah dari apa yang diasaskan beliau.
Abu Kamil Syuja' ibn Aslam yang hidup sezaman dengan al-Khawarizmi,
telah menulis buku Kamal al-jabr wa Tamamuha wa al-Ziyadatul fi Usulihi.
Dalam buku tersebut beliau menguraikan beberapa pekara yang agak rumit
dalam buku al-Khawarizmi. Kemudian muncul pula seorang tokoh bernama Abu
al-Wafa al-Buzjani. Beliau telah mengulas buku Diophante tentang ilmu
hisab dan buku al-jabr wa al-Waqabalah oleh al- Khawarizmi dan juga
telah menyatukan aliran India dengan aliran Yunani. Al- Karkhi pun
berminat, sementara Umar al-Khayam pula meskipun lebih terkenal sebagai
penyair namun beliau juga turut dianggap pakar dalam algebra. Uraian
mereka inilah kemudiannya berpindah dari Eropah dan menjadi asas kepada
apa yang ada pada hari ini. - Tokoh Ilmuwan Penemu - http://tokoh-ilmuwan-penemu.blogspot.com/2009/08/ilmuwan-matematika-aljabar-islam.html
Al-Khawarizmi
memperkenalkan beberapa simbol yang sistematik terutama angka sifar.
Jadual al-Khawarizmi dan Habasy al-Habib turut membantu mempercepatkan
sistem angka India ini terkenal di dunia. Mulai awal abad ke 5H/11M
didapati penggunaan sistem angka baru secara meluas dalam penulisan
sarjana-sarjana Islam. Karya beliau dalam bidang matematik yang terkenal
ialah al-Kitab al- Mukhtasar fi Hisab al-Jabr waal-Muqabalah telah
diterjemahkan ke
bahasa Latin dan digunakan hingga abad ke 10H/16M dan jadikan asas yang
digunakan di Universiti di Barat. Aljabar merupakan nadi ilmu hisab,
dunia mengenal sistem nomor yang ada sekarang menerusi buku karya al-
Khawarizmi yang diterjemahkan ke dalam bahsa Latin pada tahun 1120
bertajuk De Numero Indorum.
Persaudaraan Pythagoras yang banyak berjasa dalam mengembang dan
memajukan ilmu sains khususnya sains matematik, merupakan sebuah
pertubuhan kerohania, akademik dan saintefik dengan kecenderungan yang
kuat terhadap falsafah. Tokoh matematik seperti Fibonci, Master Jacob
dan Leonardo telah terpengaruh dan menceduk teori matematik
al-Khawarizmi dalam kajian mereka. Beliau telah membentuk satu kaedah
untuk sebarang persamaan. Kaedahnya hisab al-khatayan telah
diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Gerard of Cremona seterusnya di
terjemah ke Bahasa Inggeris. Angka juga dikenali sebagai algorismus dan
logaritma sempena nama al-Khawarizmi
Orang2 pada zaman lampau tidak mengenali angka atau lambang algebra.
Walau bagaimanapun, mereka di katakana mengetahui berapa cara
menyelesaikan masalah yang belum terbentuk sebagai kaedah yang jelas.
Antara yang di sebut termasuklah (A+B)"=A"+2AB+B" Orang-orang Mesir juga
mengetahui kira-kira seperti ini. Contoh X"+Y" = 100 Hasilnya y = 3/4x
dan x = 8, y = 6 Kiraan inilah kemudiannya menjadi asas sejarah bagi
teori Pythagoras, iaitu : A"=B"+C"
Maklumat-maklumat tentang algebra pada kalangan bangsa Mesir boleh
didapati daripada tulisan-tulisan ahmasu pada daun bardi. Menjadi asas
pada pengembangan kaedah-kaedah algebra di India, dunia arab dan
kemudiannya di Eropah pada zaman baru sekarang. Algebra ini tidak pula
muncul sebagai suatu ilmu yang tertusun kecuali sesudah ia di terima
oleh orangorang Arab. Pengasas ilmu algebra ialah Muhammad ibn Musa
al-Khawarizmi. Al- Gabr- wa al- Muqabalah telah menghuraikan tengtang
ilmu tersebut sebagai satu cara menyelesaikan masalah yang di dalamnya
terdapat bilangan yang tidak diketahui. Sementara al-Muqabalah pula
ialah penyatuan sebutan-sebutan tersebut, misalnya dalam persamaan yang
berikut: X" * X = 3X + 5 Oleh itu ,"algebra"nya ialah : X" =3X + X + 5,
sementara : "al-Muqabah" pula : X" =4X + 5 Oleh sebab itulah nama
algebra dikatakan berasal dari perkataan Arab. Sebutan inilah
kemudiannya di pindahkan dalam bahasa Inggris, German dan Perancis.
Keulungan al-Khawarizmi disebabkan beliau mencipta persamaan menyeluruh
asas kepada persamaan kuadratik. Contohnya : X" + 21 + 10X. Keulungan
beliau ketara karena selama lebih kurang tiga kurung selepas beliau
meninggal. Algebra tidak banyak berubah dari apa yang diasaskan beliau.
Abu Kamil Syuja' ibn Aslam yang hidup sezaman dengan al-Khawarizmi,
telah menulis buku Kamal al-jabr wa Tamamuha wa al-Ziyadatul fi Usulihi.
Dalam buku tersebut beliau menguraikan beberapa pekara yang agak rumit
dalam buku al-Khawarizmi. Kemudian muncul pula seorang tokoh bernama Abu
al-Wafa al-Buzjani. Beliau telah mengulas buku Diophante tentang ilmu
hisab dan buku al-jabr wa al-Waqabalah oleh al- Khawarizmi dan juga
telah menyatukan aliran India dengan aliran Yunani. Al- Karkhi pun
berminat, sementara Umar al-Khayam pula meskipun lebih terkenal sebagai
penyair namun beliau juga turut dianggap pakar dalam algebra. Uraian
mereka inilah kemudiannya berpindah dari Eropah dan menjadi asas kepada
apa yang ada pada hari ini. - Tokoh Ilmuwan Penemu - http://tokoh-ilmuwan-penemu.blogspot.com/2009/08/ilmuwan-matematika-aljabar-islam.html
0 komentar:
Posting Komentar